De vijf stappen van een zoekwoordenonderzoek

De vijf stappen van een goed zoekwoorden onderzoek

7 juli 2020 ~ Geschreven door Mira Ahles – Zoekwoorden

Het zoekwoordenonderzoek van RED IVY is een gedetailleerd en gedegen onderzoek dat organisaties alle mogelijkheid geeft om hun concurrentie in te halen en voor te blijven. Met dit zoekwoordenonderzoek weet je wat jouw meest kansrijke zoekwoorden zijn, wat jouw zoekwoordenstrategie wordt en hoe je deze op een zo efficiënt mogelijk manier kan inzetten. Zodat je hier maanden profijt uit kunt halen. Met relevante content voor op de verschillende website pagina’s, blog en social media, met de opbouw en inzet van jouw paid campagnes op search (zoals Google Ads) en met een optimale website inrichting.

Maar wat is dat dan, een goed zoekwoordenonderzoek? Dit is een onderzoek dat verder gaat dan alleen maar “plat kijken” naar losse zoekwoorden en de zoekvolumes. Bij een goed zoekwoordenonderzoek kijk je bijvoorbeeld ook naar de doelstellingen en naar de positie van concurrenten. Dan worden er ook keuzes gemaakt in welke zoekwoorden realistisch zijn voor jouw situatie. Zodat je concreet aan de slag kunt. Het grote voordeel hiervan is:

  1. Dat je jouw tijd en energie alleen in die zoekwoorden steekt die ook echt de moeite waard zijn;
  2. Dat je de juiste invulling geeft aan jouw content;
  3. Dat je jouw kansrijke zoekwoorden dan ook kan toepassen binnen meerdere online middelen. Dus niet alleen voor SEO content!

Wij hebben hiervoor 5 stappen ontwikkelt om het goed aan te pakken. Zie hieronder een toelichting op elke stap.

Stappenplan ZWO

Stap 1: Data analyse

Om straks de juiste zoekwoorden te kiezen, is het van belang dat jouw organisatie, product of dienst eerst goed in kaart wordt gebracht. Deze input vormt de basis van het onderzoek. Bij het verzamelen van deze input zijn de volgende onderdelen van belang:

  1. Doelstellingen. Wat zijn de doelstellingen die gelden voor de organisatie? Uiteindelijk wil je namelijk dat de content en zoekwoorden een toegevoegde waarde leveren aan de doelstellingen van de organisatie.
  2. Input zoekwoorden vanuit de organisatie. Op welke woorden wil je gevonden worden? En wat zijn de jouw belangrijkste producten of diensten?
  3. Concurrentie. Wie zie je als jullie belangrijkste concurrent waar je rekening mee moet houden met het zoekwoordenonderzoek? Naar wie kijkt de organisatie dus of is men verwikkeld in een concurrentiestrijd? Daarnaast is het ook handig om te kijken naar de concurrenten die Google aanwijst op de hierboven gegeven zoekwoorden input. Met wie concurreer je dus binnen zoekmachines op die zoekwoorden?
  4. Interne zoekwoorden analyse. Op welke zoekwoorden scoor jij nu goed? En zijn deze zoekwoorden relevant genoeg voor de business?

Stap 2: Zoekwoorden

Je gaat nu concreet op zoek naar kansrijke zoekwoorden. Op hoog-over woorden, maar ook deze uitgeplozen richting variaties van het hoog-over zoekwoord. Naast het welbekende zoekvolume, kijk je ook naar de volgende drie onderdelen:

  1. Selectiecriteria. Welke zoekwoorden zijn belangrijk voor jouw organisatie en welke kan je beter weglaten?
  2. Mate van concurrentie. Hier ga je onderzoeken wat de mate van concurrentie is bij een bepaald zoekwoord.
  3. Jouw positie ten opzichte van de concurrentie. Wat is jouw positie vergelijken de concurrentie?

Na het invullen van deze onderdelen kan je van jouw longlist een shortlist maken van kansrijke zoekwoorden.

Stap 3: Strategie

De definitieve keuze van de zoekwoorden én de zoekwoordenstrategie is maatwerk. Om de definitieve keuze voor de zoekwoorden te maken, zoomen wij altijd dieper in op de volgende drie onderdelen:

  1. Bedrijfsbelangen. Welke zoekwoorden worden interessanter geacht of dragen meer bij aan de doelstellingen van de organisatie?
  2. Speelveld en marktaandeel. Heeft het zin om de concurrentie aan te gaan op een hoge concurrentie zoekwoord en op welk zoekwoord liggen er kansen?
  3. Potentieel. Welke zoekwoorden kunnen goed geclaimd worden?

De zoekwoordenstrategie bepaalt vervolgens welke zoekwoorden uit deze definitieve lijst de prioriteit krijgen, in welke mate en hoe de organisatie de zoekwoorden het beste in kan zetten om het maximale uit deze kansen te halen.

Stap 4: Toepassen

Een zoekwoord is goud waard, mits het de juiste is en goed wordt toegepast. Om een zoekwoordenstrategie op de juiste manier toe te passen, moeten de gekozen zoekwoorden naar de juiste zoekvragen worden vertaald. Op die manier kun je relevante content maken. Content die aansluit bij de behoeften van de lezer of de (potentiële) klant.

Toepassing zoekwoorden ZWO RED IVY

Zoekwoorden gebruik je veelal binnen de volgende vier onderdelen:

  • SEO. Optimaliseer bestaande content en creëer nieuwe SEO-content. Richt alle meta omschrijvingen en titels goed in op basis van jouw focus zoekwoorden en vergeet ook de alt-tags niet. Het doel is om met jouw website en content in te spelen op de behoeften van de doelgroep en deze zo relevant mogelijk te maken. Dat vinden niet alleen jouw gebruikers fijn, maar Google ook!
  • Websiteoptimalisatie. Met een lijst van kansrijke zoekwoorden kan je aan de slag met het optimaliseren van je website. Pas jouw websitestructuur aan en kijk bijvoorbeeld kritisch naar bestaande pagina’s of dit wel de juiste content pagina’s zijn en of je nieuwe nodig hebt.
  • SEA. De lijst van meest kansrijke zoekwoorden zal jou helpen om de campagne gerichter op te bouwen en de uitingen zo relevant mogelijk te maken om straks betere clicks te krijgen.
  • Social media. De algoritmes van social media draaien ook vol op relevantie. Het inzetten van de definitieve zoekwoorden vergroot de kans dat jouw social media content aanslaat en kan rekenen op een hogere engagement en/of clicks.

Stap 5: Optimalisatie

Het inzetten van zoekwoorden is een continu proces. Je eigen focus en assortiment kan veranderen, maar belangrijker nog bij zoekwoorden is dat de externe factoren continu veranderen. De concurrenten zitten namelijk niet stil: het content aanbod verandert continu, net als de domein autoriteiten. Ook veranderen de zoekvragen van jouw doelgroep. Monitor of je het gewenste resultaat behaalt met een specifiek zoekwoord. Gebruik daarvoor deze tools.

Op basis van deze data kan je de inzet van zoekwoorden optimaliseren en de strategie eventueel tussentijds aanscherpen.

Heb je nog een specifieke vraag? Boek een gratis en vrijblijvende sparringsessie in met één van onze specialisten die dan met je meedenkt.

Geschreven door: Mira Ahles.

Digitaal Strateeg

Heb jij vragen en/of wil je sparren met Mira? Je kan Mira bellen of een whatsapp sturen naar: +31 6 20 10 02 03 of een e-mail sturen naar [email protected]. Wil jij meer blogs lezen? Klik dan hier om terug te gaan naar ons kenniscentrum.

Mira Ahles van RED IVY

Wil jij meer blogs lezen?

Succesvolle inhakers op een rij
404 pagina is niet goed voor SEO