Case: E-commerce groei door verbeterde inzet van SEA bij Alcomex Veren

38

Campagnes

220

Advertentiegroepen

680

Zoekwoorden

1400+

Conversies

2,76 ROAS

+27%

26,20 CPA

-12%

Alcomex Veren levert technische veren aan zakelijke en particuliere klanten. Ook binnen de technische veren branche is de vraag naar online verkoop toegenomen. Dit biedt kansen om te verzilveren. RED IVY is gevraagd om een SEA-structuur op te zetten, in te richten en te optimaliseren om groei te realiseren voor de e-commerce omzet en leads te genereren voor sales om op te volgen.

Start met een sterke fundering

Om te zorgen voor maximale relevante in alle productcategorieën en op merknaam is de set-up drastisch aangescherpt. Van 1 campagne met 10 advertentie-groepen, naar 38 campagnes met in totaal meer dan 220 advertentie-groepen. Door deze opzet kunnen we gerichte optimalisaties doen op zoekwoordniveau, advertentie niveau, productniveau en campagneniveau.

overzicht google ads account red ivy

Een set-up met verschillende campagnes en advertentiegroepen zorgt voor een strakke sturing op ieder niveau binnen Google Ads.

Google Tag Manager ecommerce analytics

Door Enhanced e-commerce (EEC) tracking te implementeren worden doelen goed meetbaar en kan er beter geoptimaliseerd worden binnen campagnes.

Conversie-tracking implementatie

Om campagnes te optimaliseren is het van essentieel belang om te weten welke keywords, advertenties en campagnes conversies triggeren. Tegen welke kosten. De eerste stap hierin voor ons was conversie tracking juist in richten voor 2 doelen: transacties in de webshop en aanvragen voor veren op maat.

Optimalisatie naar relevante clicks en meer conversies

Toen we in 2017 het account overnamen was een opvallend feit de lage CTR op advertenties. Door op veel brede zoektermen in te kopen in combinatie met one size fits all advertenties was de relevantie laag en hierdoor de door klik naar de website/ webshop ook.

De nieuwe set-up zorgde er weliswaar voor dat de kosten per click toenamen, maar deze clicks waren dusdanig veel relevanter waardoor CTR drastisch toenam (van 6,72% in 2017 naar 10,12% in 2020) en onderaan de streep de ROAS jaar op jaar is toegenomen (216% in 2018 tot 276% in 2020). Meer geld spenderen is niet erg, als het ook meer geld opbrengt. De kosten per conversie blijven stabiel rond de € 26,20 en zijn in 2020 met 12% afgenomen.

Omzet maximaliseren

Het doel van een webshop is natuurlijk omzet genereren. SEA is naast SEO het kanaal dat het meeste relevante verkeer met zich meebrengt (35% van alle bezoekers en 43% van alle transacties komt uit SEA). Dit aandeel weten we afgelopen 3 jaren vast te houden tegen gemiddeld minder ad-spend per maand.

Q4 en verder…

RED IVY blijft niet stil zitten en gaat in Q4 verder met het optimaliseren en uitbouwen van de Google Ads campagnes voor Alcomex. Zo is er al een begin gemaakt met het uitbouwen van SEA campagnes in België en gaan er stappen gemaakt worden binnen Google Shopping.

webshop alcomex veren klant van red ivyDe webshop van Alcomex Veren B.V.

“Het wekelijks bijsturen en optimaliseren van onze SEA-activiteiten heeft gezorgd voor een continue aanwas van relevant verkeer en een webshop omzet dat ieder jaar is toegenomen tegen dezelfde mediakosten.”

Ook meer uit SEA halen?

Haal veel meer uit jouw Google Ads inzet met het SEA pakket van RED IVY. Uitgevoerd door gecertificeerde Google Ads specialisten tegen een scherpe prijs.