Het belang van adverteren in Google (+ 3 essentiële tips)

Het belang van adverteren in Google (+ 3 essentiële tips)

6 oktober 2020 ~ Geschreven door Michel Hoksberg ~ SEA

Elke zoekmachine gebruiker heeft ze ongetwijfeld voorbij zien komen. Advertenties die direct in beeld verschijnen na het invoeren van jouw zoekopdracht. Deze succesvolle advertenties worden door duizenden webshops & bedrijven ingezet, het is dan ook een effectieve manier om snel nieuwe klanten te vinden en te triggeren om door te klikken naar jouw website. Wat zijn deze advertenties en waarom worden ze zo intensief ingezet door organisaties? Ik leg het je uit in onderstaand artikel.

Wat is Google Ads?

Google Adwords of Google Ads, hoe het tegenwoordig heet, is het advertentieprogramma van Google waarmee je jouw advertentie in Google kunt laten verschijnen. Google Ads wordt in andere woorden ook wel SEA (Search Engine Advertising) genoemd. Naast SEA is een ander gedeelte van Google SEO (Search Engine Optimization), wat zich focust op de organische zoekresultaten. Maar wat is het echte verschil tussen deze twee?

Stel: je bent op zoek naar een koelkast, dan begin je vaak je zoekopdracht op Google. De zoekresultaten zijn vaak opgebouwd op eenzelfde manier.

In bovenstaande afbeelding wordt het volgende onderscheid gemaakt:

Linksboven in het rode vak zie je als eerst de betaalde advertenties staan. Dit zijn de advertenties die worden uitgeserveerd vanuit Google Ads;

Aan de rechterkant, in het groene vak, zie je de Google Shopping resultaten. Ook deze advertenties zijn onderdeel van SEA en worden beheerd vanuit Google Ads. Je hebt voor dit type advertenties ook een juist ingericht Google Merchant Center account nodig. De productinformatie wordt via een feed ingelezen en Google Ads bepaalt de plaatsing en kosten per klik.

Samenvattend zijn er verschillende vormen van adverteren via Google Ads. Het type advertentie volgt uit het gekozen campagne type. De meest gebruikte type campagnes zijn:

  • Campagnes in het zoeknetwerk: Deze campagnes worden voornamelijk ingezet als tekstadvertenties die terug te vinden zijn in de zoekresultaten (Zoals in het rode vak hierboven zichtbaar).
  • Campagnes in het displaynetwerk: Deze advertenties worden vooral ingezet als afbeeldingen en worden geplaatst op websites en mobiele applicaties.
  • Videocampagnes: Advertenties in de vorm van videocontent die zowel voor als na elke video op YouTube kan worden getoond.
  • Google Shopping campagnes: campagnes met een duidelijke productafbeelding en prijs, direct zichtbaar in de Google resultaten. Uitermate geschikt voor webshops (Zoals in het groene vak hierboven zichtbaar).
    Tot slot zijn er onder de betaalde advertenties, de organische zoekresultaten te vinden. Dit zijn alle zoekresultaten waar niet voor wordt betaald. In deze zoekresultaten kun je terecht komen door te investeren in SEO (Zoals in het blauwe vak hierboven in de afbeelding zichtbaar).

Twee belangrijke verschillen tussen SEA en SEO

SEA en SEO zijn twee verschillende kanalen die voor veel online marketeers niet onbekend zijn. Sterker nog, dit zijn voor veel organisaties de twee grootste verkeersbronnen naar hun website toe. Toch zijn er belangrijke verschillen op te noemen:

SEA is betaald: Wanneer bedrijven beginnen met Google Ads, dienen zij rekening te houden met verschillende afrekenmodellen. Doorgaans wordt CPC het meest gebruikt waarbij bedrijven betalen bij iedere klik op hun advertenties. Bij SEO zijn de kliks gratis en hoeven zij hier ook geen additioneel mediabudget voor te reserveren.

Korte termijn versus lange termijn: Een essentieel verschil tussen SEA en SEO is het resultaat. Als je als bedrijf begint aan SEO, spreken we over resultaat op lange termijn. Er zijn een tal van factoren hoe je als bedrijf hoog in de organische zoekresultaten kan komen. Dit kost geen geld, maar het kost wel tijd. Wanneer je een volledig ingerichte Google Ads campagne aanzet, zal je dit meteen merken in de zoekresultaten. Je ziet resultaat op korte termijn.

Het belang van Google Ads

Feitelijk gezien is het heel simpel. Iedereen die de garantie wil om bovenaan te staan in de zoekresultaten op relevante zoektermen, kan een mooie start maken door het gebruik van Google Ads in te zetten. En dat is ook gelijk het grootste voordeel van Google Ads: met de juiste investering en inspanning, is de kans groot dat je prominent bovenaan de pagina staat.

Naast het feit dat mensen je sneller zullen vinden in de zoekmachine, kan je met uitgebreide targeting opties nog sneller gevonden worden door de gewenste doelgroep. Het is mogelijk om je advertenties te laten zien aan specifieke personen die interesse hebben in je producten of diensten.

Daarnaast is Google Ads erg flexibel in de marketingfunnel. Als bedrijf kan je op je eigen manier je advertentieteksten inrichten. Zo kan je gebruikers aanspreken die nog niet zo bekend zijn met je product, maar wel een latente behoefte hebben. Aan de andere kant zet je conversiegerichte advertenties op voor gebruikers die daadwerkelijk op zoek zijn naar jouw product.

Ten opzichte van SEO, is SEA nog beter te meten. Binnen Google Ads vind je uitgebreide statistieken die je helpen om nog meer relevant verkeer en conversies te realiseren. Ook kan je je advertentieaccount linken met Google Analytics om nog gedetailleerdere rapportages te maken. Dit is zeker aan te bevelen, wil je inzichten verkrijgen op welke zoektermen het verkeer binnen komt.

overzicht google ads account red ivy

Drie essentiële SEA tips

Wanneer je aan de slag gaat met je campagnes in de zoekmachine, zijn er een aantal essentiële tips die je niet moet vergeten. Bij de invulling van een zo goed mogelijke Google Ads campagne, moet je rekening houden met:

Zoekwoorden: Zoekwoorden zijn cruciaal in de prestaties van je campagne. Denk goed na over welke zoekwoorden je gaat inzetten binnen je campagne(s). Het zoekwoordenonderzoek van RED IVY geeft bedrijven een concreet advies bij de optimale inrichting van SEA-campagnes.

Relevantiescore: De kwaliteitsscore van een advertentie is een van de belangrijkste onderdelen bij de vertoning van je advertentie. Zorg ervoor dat je advertenties en zoekwoorden aansluiten bij de landingspagina die gekoppeld is aan je campagne. Zo zorg je voor een optimale relevantiescore.

Extensies: Maak gebruik van de diverse extensies die je kan vinden in je Google Ads account. Door extensies te gebruiken verschaf je meer relevante informatie aan je gebruikers, waardoor ze sneller op je advertenties klikken. Daarnaast kunnen bepaalde extensies ook directe conversies opleveren en verkeer naar je belangrijkste pagina’s.

Met bovenstaande tips kun je een mooie start maken binnen jouw Google Ads campagnes. Wil jij nog meer impact maken met Google adverteren? Dan kunnen wij je helpen! Wij bieden diverse SEA-pakketten aan waarbij wij je campagnes bouwen, optimaliseren en continueren. Met onze SEA-pakketten zorgen wij ervoor dat jouw campagnes zo effectief mogelijk worden ingezet en jij zo meer conversies tegen lagere kosten genereert.

Geschreven door: Michel Hoksberg.

Sr. SEA Specialist

Wil jij sparren over het succesvol inzet van zoek- of shopping campagnes? Neem contact op met Michel! Je kan hem een e-mail sturen via [email protected].

Wil jij meer blogs lezen?

Succesvolle inhakers op een rij
404 pagina is niet goed voor SEO