Performance marketing trends 2023.

performance marketing trends 2023

Welke trends beïnvloeden jouw performance marketing resultaten in 2023?

Performance en de nieuwe performance marketing trends zijn voor iedere organisatie belangrijk. Of dit nou zit in efficiëntie, conversiepercentages of een verhoogde inzet van online marketing om doelstellingen te behalen.

Echter, merk je dat er veel gebeurd om ons heen. De manier waarop je voorheen aan je data kwam en succesvolle conversies kan meten verandert. Daarnaast hebben we te maken met inflatie. Dat betekent dat als jouw organisatie doet aan performance marketing je hier rekening mee moet houden. Wellicht merk jij nu al dat de manier van adverteren en optimaliseren langzaamaan wat te wensen over laat?

In deze blog neem ik jullie mee in de trends die de resultaten van performance marketing kunnen beïnvloeden in 2023. Maar, ik geef daarnaast ook verschillende kansen om op in te spelen.

Externe trend 1: De ontwikkelingen binnen de wereldeconomie

De inflatie is overal om ons heen terug te zien. Je merkt dat er een transitie gaande is in vraag- en aanbod waardoor het voor organisaties uitdagender wordt om te groeien. De consument spendeert meer tijd aan onderzoek en vergelijken en minder aan de aankoop zelf. Deze ontwikkelingen gaan we niet tegen en zal vanuit performance marketing dan ook rekening mee moeten worden gehouden. 

Performance marketing bestaat in de basis uit twee onderdelen: 

  • acquisitie: zorgen voor relevante (website)bezoekers en leads.
  • conversie: van deze gebruikers en leads klanten maken.

Binnen “acquisitie” heeft digitaal adverteren een grote invloed op de marketingresultaten en laat dat nou net een aspect zijn dat direct te maken heeft met euro’s (mediabudgetten).

Mediabudgetten anders indelen in 2023 

Denk daarom vast na over de economische tegenwind die volgend jaar kan ontstaan en hoe dit de (mogelijke) mediabudgetten zal beïnvloeden. Moeten mediabudgetten verplaatst worden naar een ander kanaal voor betere prestaties? Moeten campagnes juist eerder of later in het jaar worden ingezet? Of is er minder mediabudget beschikbaar en liggen kansen juist in organische kanalen of conversie ratio optimalisatie? Wat de focus van performance marketing ook wordt in 2023, we zullen creatiever, efficiënter en als (digital) marketeers misschien zelfs wel iets harder moeten werken om dezelfde resultaten te behalen.

online marketing vergadering

Externe trend 2: First-party data is de data die telt

Waar op 25 mei 2018 de AVG-wetgeving de eerste stap was binnen het beschermen van gebruikers privacy, ontwikkelde Apple in 2020 het App Tracking Transparency protocol (ATT). Waar één ding centraal stond ‘First-party data is de data die telt’. Sindsdien leggen verschillende browsers zoals Firefox en Safari (en binnenkort ook Google Chrome) restricties op aan third-party data (de data die o.a. via cookies wordt opgeslagen).

 

Dat betekent voor performance marketing dit het steeds lastiger wordt om op de gebruikelijke manier data van bijvoorbeeld doelgroepen of conversies te gebruiken binnen campagnes. Het opbouwen van een lead- en klantdata wordt essentieel en we moeten gaan bedenken hoe we op andere manieren de doelgroepen kunnen bereiken in plaats van de “ouderwetse” re-targeting.

Meer lezen over de trends van data en de veranderingen van third- naar first-party data? Lees dan de trends in data voor 2023.

Verwacht het onverwachte in 2023!

Wat zijn de trends binnen performance marketing? Wat zijn de mogelijkheden, oplossingen en kansen als het uitvoeren van een sterke performance steeds uitdagender wordt? Verwacht het onverwachte in 2023. Stuur bij op basis van wat de data je laat zien en laat de volgende trends je inspireren om ook in 2023 een verschil te maken.

Zoals eerder in dit blog genoemd bestaat performance marketing grofweg uit twee onderdelen: acquisitie en conversie. Voor zowel acquisitie als conversie belicht ik hieronder verschillende trends. 

Acquisitie trend 1: contextual advertising

Door het versneld uitfaseren van cookies wordt het steeds lastiger om gebruikers te targeten op basis van website gedrag. Hierom is het belangrijk te kijken naar andere mogelijkheden om de juiste gebruikers op het internet te vinden en naar jouw website te krijgen. Eén van de mogelijkheden hiervoor is contextual advertising.

De naam contextual advertising verraadt het eigenlijk al. Maar bij deze vorm van adverteren gaat het vooral om de context waar advertenties ingezet worden. Bij contextual advertising worden display en tekstadvertenties op websites geplaatst. Het grote verschil is echter dat er vooral gekeken wordt naar de inhoud van de website, past de advertentie die jouw organisatie heeft thuis in de omgeving van de website. Tekst op de pagina’s van website worden gescreend op relevante zoekwoorden en op basis daarvan wordt bepaald of een advertentie wel of niet vertoond wordt. Zo zorg je voor optimale relevantie.

Native advertising vs. Contextual advertising

Wellicht klinkt de term “native advertising” iets bekender in de oren. Native advertising is een vorm van contextual advertising waarbij de advertentie, boodschap of uiting volledig is afgestemd op de look-en-feel van het platform waarop de advertentie te zien is. Met deze vormen van adverteren zorg je ervoor dat jouw merk of organisatie aansluit op de gebruikerservaring van de website en dus “logisch” aanvoelt voor de gebruiker.

Het fijne is, contextual advertising kan op veel verschillende manieren ingezet worden. Je kan tools of agencies inzetten, zelf op zoek naar websites die aansluiten bij jouw organisatie of merk. Maar ook het Google Ads Display netwerk heeft de mogelijkheid om contextual advertising te verwerken in display campagnes. Zo is het mogelijk om zoektermen toe te voegen en hiermee te zorgen dat jouw display-advertenties worden vertoond op websites die er echt toe doen.

performance marketing trends 2023

Acquisitie trend 2: e-mailmarketing slimmer inzetten

Het klinkt een beetje old school. Maar ook in 2023 is e-mail marketing essentieel in een gezonde mix van digital marketingkanalen. Mede doordat het opbouwen en inzetten van eigen (first-party) data steeds belangrijker wordt. Is ook het opbouwen van data over prospects en huidige klanten essentieel. Door profielen op te bouwen, e-mailcampagnes te segmenteren en de juiste boodschap te communiceren worden sales kansen gecreëerd. En met de technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren kan je jouw e-mail marketing verder verbeteren voor meer resultaat. Denk hierbij aan:

Toepassen van artificial intelligence binnen e-mail marketing

E-mail marketing software wordt steeds slimmer en door de toenemende invloeden van artificial intelligence en machine learning. Kunnen trends en veranderingen in het gedrag van segmenten en doelgroepen worden gespot. Waardoor automation flows, e-mailcampagnes en de inhoud van e-mails aangepast kunnen worden op deze resultaat. Alles met als doel een relevantere boodschap voor de ontvanger van de e-mails.

Integreren van interactiviteit

E-mails zijn al lang niet meer over tekst en plaatjes. Het gaat om het creëren van een interactieve ervaring voor de ontvanger. Denk hierbij aan video’s die meer over jouw product of dienst vertellen of een carrousel waar men jouw product in verschillende kleuren kan zien – direct in de e-mail. Essentieel om jouw communicatie te onderscheiden van anderen en om leads verder in de klantreis te begeleiden en te ontwikkelen richting betalende klanten.

Segmentatie en dynamische content

Een generieke e-mail kan in 2023 eigenlijk niet meer. Alles draait om relevantie. Zo ook in welke content getoond wordt aan welke ontvangers. Door content te personaliseren en gebruik te maken van dynamische content (content die anders kan zijn voor jou, dan voor mij) zorg je ervoor dat de content die je toont aansluit bij de interesses, verwachtingen en behoeften van de ontvanger.

Kortom, e-mail marketing blijft in het acquireren en ontwikkelen van nieuwe klanten een belangrijk kanaal. Ook in 2023, waarin het gebruik maken van je eigen opgebouwde data steeds belangrijker wordt. Het is dan ook niet voor niks dat nog steeds 87% van de marketeers bij organisaties gebruik maken van e-mail marketing en dat het één van de kanalen is met een hoog conversie ratio.

Het gebruik van social shopping groeit en zal ook volgend jaar een wereldwijde groei laten zien. Social shopping heeft namelijk voordelen voor organisaties en voor de consument.

Acquisitie trend 3: Verdere groei in social shopping

Het gebruik van social shopping groeit en zal ook volgend jaar een wereldwijde groei laten zien. Social shopping heeft namelijk voordelen voor organisaties en voor de consument.

verwachte omzet shopping

Voordeel social shopping voor organisaties

Het voordeel voor organisaties is dat hun potentiële klanten en doelgroepen al aanwezig zijn op deze social media platformen. Gemiddeld besteden bezoekers 2022 op 2 uur en 27 minuten per dag op social media platformen. Dat gaat verder dan de veelgebruikte kanalen zoals Facebook of Instagram. Het aantal social platformen dat iemand maandelijks bezoekt ligt nu op 7.5.

Ieder social platform experimenteert momenteel met manieren om social shopping meer handen en voeten te geven. Denk hierbij aan foto’s op Instagram waarin producten worden herkend en je direct kan bestellen. Maar ook de uitrol van TikTokShop is zo’n voorbeeld. Waarbij Tiktok naadloos wordt geïntegreerd met Shopify en er met unieke content op TikTok direct verkoop kansen kunnen worden gegenereerd is een vorm van de ontwikkelende markt op het gebied van social commerce.

google shopping

Voordeel social shopping voor consumenten

Het voordeel voor consumenten is dat je producten meestal met één klik kan bestellen, direct in de tijdlijn van jouw favoriete social media platform. Een zeer goede gebruikerservaring. Dat is wat centraal staat in social shopping. 

Ben je benieuwd naar andere trends op het gebied van social media en social advertising? Lees de trends voor social media 2023.

Conversie trend 1: Een nog betere gebruikers ervaring

Doordat het steeds lastiger wordt om de juiste personen online te targeten, is het essentieel om te focussen op een optimale gebruikerservaring. Je wilt namelijk dat voor de gebruikers die nog wel landen op jouw website de user experience zo goed mogelijk is en de drempel tot conversie zo laag mogelijk is.

Een optimale user experience

Maar hoe definieer je nou een optimale user experience? Omdat niet iedereen dezelfde interesses heeft is hier geen eenduidig antwoord op. Je kan er wel achter komen door het aan de gebruikers zelf te vragen. Doe inzichten op uit feedback, analyseer heatmaps en bepaal of de reis die de bezoeker doorloopt op jouw website de juiste is. Je kan hierbij kijken naar: 

Het gedrag, de motivatie en de triggers van de gebruikers. 

Stel jezelf (en gebruikers) de volgende vragen:

  • wat is het gewenste gedrag van de gebruiker?
  • wat motiveert de gebruiker?
  • hoe kan de motivatie verder worden verhoogd?
  • is het gewenste gedrag eenvoudig uit te realiseren?
  • zijn er duidelijke visuele en tekstuele triggers aanwezig?
  • is er ruis dat verwijdert kan worden?

Door gebruikers voor input te vragen en vanuit de gebruiker te denken en te werken (user centered) zul je zien dat het gewenste gedrag op websites sneller wordt behaald en dat de performance in 2023 positief wordt ondersteunt.

tekentafel marketing

Conversie trend 2: Personalisatie

Personalisatie is eigenlijk al een tijdje een trend. Maar juist nu de economie verandert en personen en organisaties beter over hun keuzes nadenken wordt het belangrijker. Er is geen one-size-fits-all aanpak meer. Daarbij komt dat de consumenten en website gebruikers een gepersonaliseerde ervaring steeds meer als de norm gaan zien.

Personalisatie kan je in alle fases van de klantreis toepassen en dus ook op verschillende momenten op de website. Denk hierbij aan het tonen van relevante gerelateerde artikelen op basis van een eerder gedane download of gepersonaliseerde aanbiedingen per e-mail, gebaseerd op jouw historische bestellingen. Ook hier geldt: des te beter je data opslaat en beheerd. Des te beter je dit in kan zetten om content, kanalen en aanbiedingen te personaliseren.

Bedenk bij jezelf; welke informatie en data heb ik beschikbaar en welke informatie kan ik omzetten naar personalisaties. Een personalisatie hoeft niet groot te zijn. Sterker nog; door klein te beginnen en veel te testen leer je steeds beter wat effectief is en wat niet.

2023 wordt een geweldig jaar!

Er gaat dus veel gebeuren in 2023. Uitdagingen in de markt, maar er liggen ook veel kansen en mogelijkheden binnen performance marketing. Laten we er vooral een succesvol, creatief jaar van maken, met experimenten, nieuwe kanalen en uiteindelijk meer performance. Blijven ontwikkelen, blijven proberen. Wat hebben we toch een leuk vak!

Mocht je vragen hebben naar aanleiding van komende trends of wil je gewoon eens jouw uitdaging aan ons voorleggen? Geen probleem, ik en mijn collega’s denken graag met je mee.

Een vrijblijvend 1-op-1 gesprek.

Het kan best een berg informatie zijn: al die 2023 trends die je om de oren vliegen. Loop je vast, weet je niet hoe je moet beginnen of wil je gewoon eens een keer vrijblijvend met ons sparren? Geen probleem. We komen graag met je in gesprek om te bekijken welke opties er zijn voor jouw organisatie.

Geschreven door Dominique Thijssens

Sr. Performance marketeer  bij RED IVY.

Dominque haar creatieve brein wordt blij van pakkende teksten en mooie plaatjes, mijn gestructureerde en analytische kant is verzot op data. Wat krijg je als je dat combineert? Juist, een blije Performance marketeer. Wil je meer artikelen van Dominique lezen? Ze maakt onder andere artikelen over Performance marketing en geeft tips & tricks voor Google advertising en CRO.

2023 Data online marketing ontwikkelingen performance marketing trends trends 2023